MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dag
organisatie
Viaperspectief - Gespreksacademie
kosten
basistarief
Op aanvraag
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Communicatietechniek
onderwerp(en):
Lifestyle en voeding, Zelfmanagement
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
-
punten
overige informatie
Kosten op aanvraag - afhankelijk van lengte cursus, behoefte, mogelijkheden, etc.
in
company
Motiverende gespreksvoering
in-company nascholing

Merkt u dat uw patiënten/cliënten wel naar uw adviezen luisteren, maar niet doen wat u hen adviseert? Weet u wél wat uw cliënten/patiënten anders zouden moeten doen, maar níet hoe u ze zover kan krijgen om dat ook te doen? Bent u geïnteresseerd in methoden om de cliënt in beweging te krijgen?

Bij bovenstaande vragen gaat het veelal om het veranderen van (gewoonte-)gedrag. Omdat de motivatie om te veranderen een goede voorspeller is van de feitelijke verandering is het belangrijk dat hulpverleners aandacht besteden aan de intrinsieke motivatie voor verandering.

De cursus motiverende gespreksvoering biedt u de mogelijkheid om samen met uw cliënten deze intrinsieke motivatie tot verandering te onderzoeken en te vergroten. Motiverende gespreksvoering blijkt een effectieve methode om de motivatie van cliënten actief te ontdekken, exploreren en te ondersteunen. Het is een cliëntgerichte én directieve methode om te bevorderen dat de patiënt/cliënt intrinsiek gemotiveerd wordt tot (gedrags)verandering. U leert in deze training deze effectieve benadering in de behandeling/begeleiding van (uitdagende) cliënten/patiënten.

Onderwerpen die in deze training aan bod komen:

  • - de basisprincipes van motiverende gespreksvoering.
  • - de vier processen van motiverende gespreksvoering.
  • - wat is ambivalentie en hoe kunt u hiermee, samen met uw cliënt, effectief werken?
  • - versterken van de vier basis gespreksvaardigheden: 1. Open vragen stellen, 2. Actief en reflectief luisteren, 3. Samenvatten en 4. Affirmaties geven.
  • - het herkennen, ontlokken en verder exploreren van ‘verandertaal’ en ‘pijntaal’.
  • - het combineren van motiverende gespreksvoering met pijneducatie.
  • - hoe kijkt motiverende gespreksvoering tegen weerstand aan, hoe het te herkennen en er effectief mee omgaan?
  • - reflectie op de eigen gespreksstijl.
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!