![]() |
Merkt u dat uw patiënten/cliënten wel naar uw adviezen luisteren, maar niet doen wat u hen adviseert? Weet u wél wat uw cliënten/patiënten anders zouden moeten doen, maar níet hoe u ze zover kan krijgen om dat ook te doen? Bent u geïnteresseerd in methoden om de cliënt in beweging te krijgen?
Bij bovenstaande vragen gaat het veelal om het veranderen van (gewoonte-)gedrag. Omdat de motivatie om te veranderen een goede voorspeller is van de feitelijke verandering is het belangrijk dat hulpverleners aandacht besteden aan de intrinsieke motivatie voor verandering.
De cursus motiverende gespreksvoering biedt u de mogelijkheid om samen met uw cliënten deze intrinsieke motivatie tot verandering te onderzoeken en te vergroten. Motiverende gespreksvoering blijkt een effectieve methode om de motivatie van cliënten actief te ontdekken, exploreren en te ondersteunen. Het is een cliëntgerichte én directieve methode om te bevorderen dat de patiënt/cliënt intrinsiek gemotiveerd wordt tot (gedrags)verandering. U leert in deze training deze effectieve benadering in de behandeling/begeleiding van (uitdagende) cliënten/patiënten.
Onderwerpen die in deze training aan bod komen: