![]() |
Misschien kunnen wij op dit moment voorzichtig de conclusie trekken dat nieuwe type 2 diabetespatiënten betrekkelijk eenvoudig worden opgespoord door de huisarts en dat het instellen van de behandeling spoedig daarop volgt. Ook zijn er inmiddels in een aantal regio’s duidelijke afspraken gemaakt tussen de eerste en tweede lijn over de behandeling en wanneer een patiënt dient te worden verwezen naar de specialist. Deze afspraken verschillen wel per regio en in sommige regio’s zijn er nog geen concrete afspraken gemaakt.
Een diabetespatiënt heeft 24 uur per dag 7 dagen per week te maken met de gevolgen van de ziekte, terwijl hij op jaarbasis in het algemeen slechts maximaal 5 uur bij een zorgverlener is voor behandeling of controle. Er wordt derhalve veel gevraagd van de eigen inzet van de patiënt en dit maakt dat de patiënt zijn ziekte zelf zal moeten ‘managen’. Hier blijkt vaak het probleem te ontstaan, want type 2 diabetes is onder andere te wijten aan een verkeerd leefpatroon dat lastig te doorbreken is. De praktijkondersteuner in de huisartsenpraktijk en de diabetesverpleegkundige in de tweede lijn lijken hierin een belangrijke rol te (kunnen) spelen. Daarnaast zijn er in de afgelopen jaren op beperkte schaal initiatieven ontwikkeld waarbij zelfmanagement ondersteund wordt via een web-based design voor online begeleiding. Van welke patiënten kunnen wij verwachten dat zij dit systeem gaan gebruiken en hoe zouden wij dit kunnen stimuleren en implementeren?
Tijdens het Diabetes Spreekuur zullen deze onderwerpen aan de orde komen. Aan de hand van patiënten die zich op het spreekuur melden, worden aan de deelnemers in de zaal verschillende vragen voorgelegd over het te voeren beleid. Een moderator toetst de suggesties uit de zaal en legt deze voor aan een panel van deskundigen.