MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dag
organisatie
Gerda Zeeman Coaching - Counseling - Consulting
kosten
basistarief
Gratis
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Samenwerking, Klachten en incidenten
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
6
punten
locatie
Ommelander Ziekenhuis Groningen - Scheemda
Pastorieweg 1
9679 B Scheemda
☎ +3188 0661 000
overig
11
Sep
2019
Training Peer Support voor Zorgprofessionals
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Samenwerking' of 'Klachten en incidenten'
Van aanbieder:
Gerda Zeeman Coaching - Counseling - Consulting
In de omgeving:
Scheemda

De meeste zorgverleners kunnen terugvallen op goed ontwikkelde emotionele weerbaarheid om op adequate manier zich aan te passen aan de veelheid van eisen die aan hen worden gesteld in het werk. Dit wordt nadrukkelijk op de proef gesteld wanneer zij betrokken zijn bij een onverwachte, en mogelijk schadelijke, gebeurtenis in de patiëntenzorg. Naast het persoonlijk leed van de betrokken patiënt en zijn/haar familie, heeft een incident ook impact op de betrokken zorgverleners en de organisatie waarin ze werken.

Zorgverleners die getraumatiseerd zijn na hun betrokkenheid bij een medisch incident noemen we in de Angelsaksische literatuur ‘second victim’. De impact op hun persoonlijk en professioneel leven wordt nog vaak onderschat en kan grote consequenties hebben voor de organisatie waarin zij werken.

Stressreacties die kunnen optreden moeten worden gezien als normale reacties op een abnormale en onverwachte uitkomst in de zorg. Elke zorgverlener ervaart dit op zijn/haar eigen manier en heeft unieke behoeften. De meeste collega’s bewegen zich door een vrij voorspelbaar patroon van herstel en terugvinden van hun kracht. Soms is de emotionele nasleep moeilijker dan verwacht. Deze zorgverleners kunnen fysieke en/psychosociale klachten ontwikkelen wanneer de stressreactie te lang aanhoudt. Zij kunnen dan:

  • Zich overmatig identificeren en persoonlijk verantwoordelijk gaan voelen voor het gebeurde.
  • Een gevoel van persoonlijk falen ontwikkelen.
  • Gaan twijfelen aan hun klinische kennis en kunde.

De training is specifiek is gericht op het adresseren van de bijzondere behoeften van second victims in de patiëntenzorg. Het doel van de training is het opdoen van voldoende praktische kennis en vaardigheden om de rol van Peer Supporter te kunnen vervullen volgend de binnen de specifieke zorginstelling geldende praktijk rondom de afhandeling van medische incidenten. Er wordt praktisch geoefend met de aangereikte technieken. Er wordt ruimschoots aandacht besteed aan een professionele houding en het bewaken van de eigen grenzen.

Deze training stelt u in staat om uw collega’s steun te bieden door het luisteren naar hun verhalen en het bieden van een veilige haven wanneer zij een stressreacties doormaken ten gevolge van een medische incident.Als Peer Supporter biedt u een luisterend oor en steun – steun van een collega die weet heeft van de specifieke eisen die de zorg stelt, en die ook weet heeft van hoe het voelt om bij een dergelijke ingrijpende gebeurtenis betrokken te zijn.Door uw steun kunnen uw collega’s op effectieve en veilige wijze blijven participeren in de zorg en optimaal aanwezig zijn voor hun patiënten en geliefden.

Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!