MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Reeks
organisatie
Zuyderland Academie - Congresbureau
kosten
basistarief
Gratis
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Communicatietechniek
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
8
punten
locatie
Zuyderland Medisch Centrum Sittard-Geleen
Dr. H. van der Hoffplein 1
6162 BG Sittard-Geleen
☎ +3188 4597 777
overig
15
Jul
2019
Dialoogmodel 2019
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Communicatietechniek'
Van aanbieder:
Zuyderland Academie - Congresbureau
In de omgeving:
Sittard-Geleen

De training is bedoeld voor professionals die op zoek zijn naar een handzaam hulpmiddel voor onderlinge afstemming, samenwerking en overeenstemming bij vaak niet eenduidige, zogenaamde ‘open’ zorgvraagstukken en -processen. De training gaat over patiëntgerichte zorg, gedeelde besluitvorming en patiëntparticipatie in geval van complexe, meervoudige vaak chronische en ingrijpende gezondheidsproblematiek.

Het Dialoogmodel en daarmee ook de training focust op het emotioneel-relationele aspect van hetgeen zich tussen patiënten en professionals afspeelt in de overtuiging dat dit de basis en brug vormt voor goede, passende zorg. De ingang voor zorg ligt in de omgang tussen hulpverlener en hulpvrager. Bij veel methoden, interventies en hulpmiddelen ligt het accent vooral op technische, communicatieve en cognitieve aspecten, zoals gesprekstechniek of informatieverstrekking over en weer. Echter, niet iedereen wil en kan zich in de meer medische informatie verdiepen. Sommige mensen worden er zelfs angstig van. Patiënten geven verder aan dat het in de spreekkamer vaak blijft bij het uitvragen van allerlei gegevens. Het risico is groot dat zodoende veel essentiële kennis en kunde van patiënten nauwelijks wordt benut. Lang niet altijd wordt een voorgeschreven behandeling trouw uitgevoerd. Zij voelen zich minder goed gehoord en geholpen, geven vanuit beleefdheid of overdondering de indruk het eens te zijn met het voorgestelde beleid en slaan adviezen vervolgens regelmatig in de wind of voelen zich er achteraf ontevreden of zelfs ongelukkig over. Vaak wordt bij de behandeling ook van patiënten een actieve inzet gevraagd. Het gaat dikwijls om verandering van gedrag (stoppen met roken, meer bewegen etc.) en dat is uiterst lastig. Veranderen van gewoonten die gezondheid en welzijn bevorderen, lukt eerder als mensen een goede band ervaren met hun zorgverlener, vertrouwen in hem hebben en de adviezen hun gevoel bevordert van bekwaam en zelfstandig zijn. Een goed contact is voorwaarde om tegemoet te komen aan deze basale psychologische behoeften.

Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!