![]() |
Binnen het Ikazia ziekenhuis is een scholingsbeleidsplan geschreven met betrekking tot het volgen van reanimatie onderwijs. Het doel daarvan is om een universeel les programma aan te bieden zodat alle deelnemers op het gewenste niveau van functioneren komen van zowel de theoretische kennis als de praktische vaardigheden.
In deze cursus komen alle aspecten van het reanimatie onderwijs aan de orde. Tevens wordt in het praktische deel van de cursus de voorbehouden handeling 'veilig defibrillatie en cardioversie' getoetst. Voorafgaand aan deze praktische cursus dient u de e-learning module gevolgd te hebben.
Deze cursus is toegesneden op de situatie en geldende protocollen van het Ikazia ziekenhuis. De inhoud van het lesprogramma is gebaseerd op de “Standard and Guidlines 2016 van de ERC. Hierbij moet opgemerkt worden dat deze richtlijnen geschreven zijn voor de gemiddelde reanimatie buiten het ziekenhuis. Er is een wezenlijk verschil tussen een reanimatie buiten het ziekenhuis en in het ziekenhuis. De zogenaamde OHCA betreft meestal een arrest o.b.v. een ritmestoornis, hierbij is vaak nog relatief veel zuurstof in de patiënt aanwezig voordat de resuscitatie start. Dit in tegenstelling tot de patiënt die in het ziekenhuis gereanimeerd wordt, deze groep patiënten is al ziek en start de resuscitatie in een veel minder goede uitgangspositie. Tijdens het praktisch deel van de cursus zal dat ook ons uitgangspunt zijn. Ook zal in deze cursus aandacht geschonken worden in het voorkomen van een circulatie stilstand.
Deze training bestaat uit een voorbereiding via de leeromgeving (=theorie + eindtoets) en uit een praktisch gedeelte. De voorbereiding is bedoeld om je optimaal voor te bereiden op de praktische training. Je kunt je kennis toetsen middels de oefenvragen om vervolgens voor het deelnemen aan de praktijk de eindtoets te maken (de eindtoets kan je 1x herkansen na 24 uur en wordt daarna opgeslagen).
Tijdens de training zal onder andere aan de hand van transfer van theorie naar praktijk, praktische oefeningen en de inbreng binnen de scenariotrainingen ook een oordeel over de vereiste vaardigheden worden gevormd.