![]() |
Social media is niet meer weg te denken in het leven van jongeren. Ze vinden er hun informatie, onderhouden er contacten en geven op verschillende manieren vorm aan relaties. Jongeren hebben de mogelijkheid om 24/7 met elkaar in contact te staan. Dat biedt vele mogelijkheden en tevens diverse risico’s. Een van deze risico’s is de manier waarop vorm wordt gegeven aan een seksuele relatie.
Jongeren delen in toenemende mate seksueel getinte content met elkaar. Meestal gaat dat goed en soms gaat dat goed mis. Op deze refereeravond wordt enerzijds ingegaan op de verschillende vormen van online seksueel geweld en anderzijds de wijze waarop dit kan worden voorkomen. Seksueel geweld met de omvang en impact ervan wordt belicht vanuit een hulpverlenersperspectief. Preventie wordt besproken vanuit een regionale context. Verschillende aspecten op het gebied van liefde, relaties en seks onder Zuid-Limburgse jongeren zijn namelijk voor verbetering vatbaar. Vanuit dit standpunt zijn er verschillende preventieprojecten opgestart vanuit de GGD gericht op het bevorderen en verbeteren van relationele en seksuele vorming.
De GGD maakt gebruik van het train-de-trainer principe waarbij docenten en jongerenwerkers worden getraind in het geven van seksuele en relationele vorming. De GGD Zuid Limburg heeft twee trainingen ontwikkeld: Sekswijzer en Over de grens?. Tijdens de training Sekswijzer krijgen docenten concrete handvatten hoe ze het thema relaties en seksualiteit bespreekbaar kunnen maken in de klas en hoe ze hierover op een prettige manier les kunnen geven. In de module Over de grens? leren docenten seksueel gedrag van kinderen te beoordelen en grensoverschrijdend gedrag te signaleren. Tevens wordt er apart van deze trainingen aan docenten en jongerenwerkers, ook direct door de GGD voorlichtingen gegeven aan enkele kwetsbare groepen zoals leefgroepen en de laagste niveaus MBO.
Tijdens de refereeravond zullen deze preventieprojecten nader worden toegelicht en zal een ervaren en bevlogen trainster vertellen over haar ervaringen.
Leerdoelen