![]() |
Deze nascholing volgt op de ‘basis’ scholing osteoporose en is bedoeld voor huisartsen, praktijkassistenten en praktijkondersteuners die een gestructureerd osteoporosespreekuur hebben en meer verdiepende informatie willen over het ziektebeeld osteoporose, de behandeling en het opzetten en uitvoeren van een osteoporosespreekuur.
Leidraad voor deze verdiepende scholing is het Zorgprogramma osteoporose van THOON. Er is voldoende ruimte voor het inbrengen van casuïstiek en opgedane ervaringen tijdens het uitvoeren van het osteoporosespreekuur.
Osteoporose is in de loop van de laatste vijftien jaar doorgedrongen tot de top vijf van chronische ziekten in Nederland. Ongeveer 850.000 mensen hebben op dit moment osteoporose (bron: RIVM). Het RIVM heeft een prognose opgesteld van het aantal Nederlanders met osteoporose in 2025. Daaruit blijkt een forse groei tot meer dan 1,2 miljoen mensen met osteoporose in 2025. Osteoporose is en blijft dus een veelvoorkomende aandoening. Vooral onder ouderen van 75 jaar en ouder gaat het aantal gevallen van osteoporose sterk stijgen.
Osteoporose wordt ook wel 'de stille epidemie'” genoemd omdat de aandoening zelf weinig klachten geeft. Per praktijk hebben 100-150 mensen osteoporose. Hiervan is maar 20% bekend! Er is dus sprake van onderdiagnostiek. De consequenties van osteoporose kunnen zeer ernstig zijn. Het is daarom van groot belang om mensen met een verhoogd risico op het krijgen van osteoporose op te sporen en te volgen en zo nodig preventief te behandelen.
De NHG-standaard fractuurpreventie 2012 adviseert om de zorg voor mensen met osteoporose en hen die een verhoogd risico hierop hebben op een gestructureerde en geïntegreerde manier te verzorgen. De organisatie van de huisartsenpraktijk is echter veelal nog onvoldoende ingericht om de zorg voor deze mensen op een gestructureerde wijze te verzorgen. Daarnaast hebben huisartsenpraktijken beperkte tijd om de osteoporosezorg volgens de gestelde richtlijnen uit te voeren. Om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen en de zorg voor ieder mens met (een verhoogd risico op) osteoporose te garanderen dient de organisatie te worden aangepast, zoals het opzetten van een (multidisciplinair) voorlichting- en behandeltraject voor deze groep met als doel het verkleinen van het risico op fracturen.
Deel 1:
Leerdoelen:
Deel 2:
Tijdens de ‘basis’ scholing is er vooral aandacht besteed aan het opzetten van een osteoporosespreekuur aan de hand van een 10-stappenplan. Tijdens deze scholing wordt er dieper ingegaan op de opsporingsfase, diagnostische fase en follow-up fase, in samenwerking met 1e en 2e lijn, registratie van meetwaarden in het HIS en het inrichten van een afspraken en follow-up systeem.
Leerdoelen: