![]() |
Triage in de dagpraktijk en op de huisartsenpost deel 1.
Volle spreekuren en een hoge werkdruk zijn veelgehoorde klachten in de huisartsenpraktijk en op de huisartsenpost. Vaak mopperen ook de patiënten, als ze niet meteen bij de huisarts terecht kunnen. Het is steeds weer een uitdaging iedereen tevreden te stellen. Goede redenen om eens nader naar het instroommanagement in de praktijk te kijken. De NHG-TriageWijzer, leidraad voor triage en advies in de huisartsenpraktijk en op de huisartsenpost, is hiervoor een goed middel. Tijdens de nascholing gaat u aan de hand van de NHG-TriageWijzer actief aan de slag. U leert hoe u triage effectief kunt inzetten bij het instroommanagement in uw praktijk.
De opzet van deze nascholing is dat de huisarts door meer kennis van het triageproces en hoe de assistente daarmee omgaat, hij/zij ook meer inzicht krijgt in het denken in toestandsbeelden wat leidend is voor de inzet van de artsen op de dienstenpost. Huisarts en assistenten leren hoe om te gaan met de NHG-TriageWijzer. U oefent met uw medecursisten hoe u de triagemethodiek toepast aan de hand van diverse geluidsfragmenten en rollenspellen. In kleine groepen werkt u verschillende plannen uit om het instroommanagement in uw praktijk te verbeteren. De nascholing wordt toegespitst op de context waarin de deelnemers werkzaam zijn.
Triage in de dagpraktijk en op de huisartsenpost deel 2
Voordat een regulier triagegesprek gevoerd kan worden, is het soms nodig om uit te vragen of er een levensbedreigende situatie is. In de huisartspraktijk komt dit niet zo vaak voor. Des te meer reden om hiermee goed te oefenen, zodat de triagist in noodgevallen vakkundig reageert. Aan de hand van voorbeeld casussen of eigen casussen die verzameld zijn na dagdeel 1, wordt de toepassing van de gespreksstructuur besproken en geoefend.
Aan de hand van voorbeeld casussen oefent u met uw medecursisten hoe u snel en efficiënt uitvraagt of er een levensbedreigende situatie bestaat (U0), voordat u verder gaat met een reguliere triage. U leert de vitale functies van de patiënt te beoordelen met behulp van de ABCD(E)-systematiek aan de hand van casussen en met behulp van de tabellen in de NHG-Triagewijzer. In rollenspelen of in casusbesprekingen oefent u met de triagemethodiek. Afhankelijk van de hulpvraag past u het urgentieclassificatiesysteem toe of geeft u adviezen aan de patiënt.