In de Acute situatie-simulatietraining oefent u in teamverband met acute situaties. Hierbij staan de competentiegebieden communicatie en samenwerking centraal. Door deze team-training kunt u elkaars basale gedrag observeren en daar onder begeleiding feedback op geven. Door deze manier van trainen doet u kennis en vaardigheden op 'voor de eigen praktijk' die u meteen kunt toepassen. U traint onder begeleiding van ervaren trainers. Tijdens de training neemt u met het hele team deel aan de debriefing. De Acute situatie-simulatietrainingen worden op dit moment georganiseerd voor de intensive care volwassenen, traumateam, kinderafdeling, reanimatieteam (indien gewenst op locatie van een afdeling) en gynaecologie & verloskunde.
Leerdoelen:
- Het creëren van situatiebewustzijn en bewustwording van aspecten die van invloed zijn op samenwerking binnen een multidisciplinair team in acute situaties.
- Het aanleren van technieken ten einde de samenwerking binnen een medisch multidisciplinair team te verbeteren.
Elk scenario adresseert diverse leerdoelen:
- leiderschap: gericht aansturen en coördineren van taken en acties; gericht communiceren
- besluitvorming onder stressvolle omstandigheden
- hoofd- en bijzaken onderscheiden
- toepassen van ‘closed-loop’ communicatietechnieken
- regelmatig herevalueren van de situatie
- indien van toepassing: teambriefing vooraf
- werkplekmanagement: wie staat waar?
- zorgdragen voor gestructureerde overdracht
- onderlinge ondersteuning in het team
- (h)erkennen van stress bij teamleden en hierop inspelen/voor omslag zorgen
- aanpassen van communicatie aan urgentie v.d. situatie en taakvolwassenheid van deelnemers
- adequaat gebruik van checklists
- eigen veiligheid in acht nemen
Centrale competenties
- De competentiegebieden communicatie en samenwerking staan centraal. Daarnaast worden individuele vaardigheden vanuit het CRM framework (Crisis Resource Management), zoals leiderschap, besluitvorming, situational awareness, middels (zelf)reflectie onder de aandacht gebracht.