"/>
MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dagdeel
organisatie
Amstel- VUmcAcademie / Amsterdam UMC locatie VUmc
kosten
basistarief
Onbekend
informatie
gebied:
GGZ/Psychiatrie, Overig
categorie(ën):
Communicatietechniek, Management, Samenwerking
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
4
punten
locatie
Amsterdam UMC - Locatie VUmc
De Boelelaan 1117
1081 HV Amsterdam
☎ +3120 4444 444
overig
21
Jun
2018
Acute situatie - simulatietraining (SIM) - 1ste sessie
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Communicatietechniek', 'Management' of 'Samenwerking'
Van aanbieder:
Amstel- VUmcAcademie / Amsterdam UMC locatie VUmc
In de omgeving:
Amsterdam

In de Acute situatie-simulatietraining oefent u in teamverband met acute situaties. Hierbij staan de competentiegebieden communicatie en samenwerking centraal. Door deze team-training kunt u elkaars basale gedrag observeren en daar onder begeleiding feedback op geven. Door deze manier van trainen doet u kennis en vaardigheden op 'voor de eigen praktijk' die u meteen kunt toepassen. U traint onder begeleiding van ervaren trainers. Tijdens de training neemt u met het hele team deel aan de debriefing. De Acute situatie-simulatietrainingen worden op dit moment georganiseerd voor de intensive care volwassenen, traumateam, kinderafdeling, reanimatieteam (indien gewenst op locatie van een afdeling) en gynaecologie & verloskunde.

Leerdoelen:

  • Het creëren van situatiebewustzijn en bewustwording van aspecten die van invloed zijn op samenwerking binnen een multidisciplinair team in acute situaties.
  • Het aanleren van technieken ten einde de samenwerking binnen een medisch multidisciplinair team te verbeteren.

Elk scenario adresseert diverse leerdoelen:

  • leiderschap: gericht aansturen en coördineren van taken en acties; gericht communiceren
  • besluitvorming onder stressvolle omstandigheden
  • hoofd- en bijzaken onderscheiden
  • toepassen van ‘closed-loop’ communicatietechnieken
  • regelmatig herevalueren van de situatie
  • indien van toepassing: teambriefing vooraf
  • werkplekmanagement: wie staat waar?
  • zorgdragen voor gestructureerde overdracht
  • onderlinge ondersteuning in het team
  • (h)erkennen van stress bij teamleden en hierop inspelen/voor omslag zorgen
  • aanpassen van communicatie aan urgentie v.d. situatie en taakvolwassenheid van deelnemers
  • adequaat gebruik van checklists
  • eigen veiligheid in acht nemen

Centrale competenties

  • De competentiegebieden communicatie en samenwerking staan centraal. Daarnaast worden individuele vaardigheden vanuit het CRM framework (Crisis Resource Management), zoals leiderschap, besluitvorming, situational awareness, middels (zelf)reflectie onder de aandacht gebracht.
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!