![]() |
Luisteren is een basiselement in ons professioneel handelen als arts. We besteden er vele uren per week aan en beschouwen het als een essentiële beroepsactiviteit. Toch staan we er zelden bij stil. Binnen al het communicatieonderwijs is maar minimaal aandacht voor dit onderdeel, waarbij niet het spreken centraal staat. Binnen deze training wordt het eigen luisteren op een praktische manier onderzocht. Niet alleen vaardigheden komen aan de orde maar met name ook attitudeaspecten: wat moeten we begrijpen om goed te luisteren, hoe blijven we in contact met de ander èn met onszelf, hoe ontwikkelen we veerkracht als luisteraar en hoe kunnen we ons hierin ontwikkelen en onze luistervaardigheid vergroten?
Thema’s/leerdoelen die bij het ontwikkelen van het 'gevorderde' luisteren aan de orde komen:
Werkwijze:
Rosamund Oliver ontwikkelde in de afgelopen tien jaar de training Deep ListeningTM, waaraan inmiddels ruim duizend mensen deelnamen, mn werkers in de gezondheidszorg (waaronder inmiddels tientallen Nederlandse huisartsen, opleiders en stafleden van huisartsinstituten). Zij baseert zich daarbij zowel op haar ervaring als psychotherapeut als op haar uitgebreide studie van mindfullness en compassie.
Deze training maakt deel uit van een internationaal onderwijsprogramma voor spirituele zorg . Dit onderwijs is niet religieus van karakter en staat open voor alle mensen, ongeacht hun religieuze of culturele achtergrond.
In Nederland worden 3 trainingen aangeboden voor professionele zorgverleners, waar Deep ListeningTM er een van is.