De opvang van vitaal bedreigde kinderen is voor veel huisartsen een lastige klus. In deze training leert u als huisarts methodisch te handelen volgens een beproefd recept, de ABCDE methodiek. Methodisch handelen is een belangrijke voorwaarde voor de efficiënte opvang van een vitaal bedreigd kind. Naast korte theoretische presentaties, oefent u vaardigheden en op de huisartsenpraktijk gerichte scenario’s, o.a. met realistische poppen met de mogelijkheid om te ausculteren. De deelnemers kiezen zelf een deel van de scenario’s.
Leerdoelen:
- het herkennen van een vitaal bedreigd kind en met zo min mogelijk delay zorgdragen voor de meest efficiënte behandeling van het kind binnen de keten van spoedeisende hulp;
- de ABCDE methodiek gebruiken om het vitaal bedreigde kind op te vangen;
- de waarde en mogelijkheden van zuurstoftoediening en vernevelmogelijkheden bij een vitaal bedreigde kind;
- kennis hebben van zijn/haar taken en relevante samenwerkingsaspecten binnen de keten van spoedeisende hulp bij de opvang van vitaal bedreigde kinderen;
- overdracht volgens SBAR te hanteren;
- Borging van de verworven kennis en vaardigheden omtrent de ABCDE methodiek, gericht op de huisartsenpraktijk.