MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dagdeel
organisatie
Cohesie Cure & Care BV t.a.v. afdeling Deskundigheidsbevordering
kosten
basistarief
€ 60
informatie
gebied:
Somatiek
categorie(ën):
Ouderengeneeskunde
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
3
punten
locatie
Cohesie Cure & Care
Hogeweg 101
5914 BC Venlo
☎ +3177 3203 730
overig
04
Jul
2017
Advanced Care Planning in de ouderenzorg
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Ouderengeneeskunde'
Van aanbieder:
Cohesie Cure & Care BV t.a.v. afdeling Deskundigheidsbevordering
In de omgeving:
Venlo

Gespreksvoering rondom zinvolle en haalbare behandelingen en zorg bij kwetsbare ouderen.

ACP is een middel om de patiënt een centrale rol te geven in besluitvorming over zinvolle en haalbare doelen voor huidige en toekomstige behandelingen en zorg. Dit zorgt voor minder onnodige of ongewenste diagnostische interventies, behandelingen en ziekenhuisopnames. Het geeft ook een verhoogd gevoel van controle bij de patiënt, mantelzorger en zorgverlener. Dit alles leidt tot passende zorg aan kwetsbare ouderen.

ACP is een vorm van anticiperende en gezamenlijke besluitvorming over toekomstige zorg. Het is meer dan afspraken maken over reanimeerbeleid, palliatief beleid of een euthanasiegesprek. Op basis van waarden en opvattingen wordt gezamenlijk besproken wat voor de patiënt haalbaar en zinvol is. Met wie bespreek je de wensen en beperkingen rondom het behandelbeleid van de kwetsbare oudere en wanneer voer je dit gesprek eigenlijk? Hoe beïnvloeden ervaringen en persoonsfactoren van de patiënt en diens mantelzorger maar ook die van jezelf het gesprek?

We beginnen de avond met wat ACP inhoudt en waarom het van groot belang is voor goede zorg voor kwetsbare ouderen. We gaan na welke persoonskenmerken bij de patiënt, de mantelzorger en de zorgverlener een rol spelen in de gespreksvoering. We discussiëren over welke taken en verantwoordelijkheden bij de POH liggen en welke bij de huisarts. In kleine groepjes oefenen we met zelf uit de praktijk meegebrachte casuïstiek. Als afsluiting volgt een demonstratie hoe je het besproken behandelbeleid goed registreert en overdraagt naar de huisartsenpost.

Leerdoelen:

  • De huisarts weet wanneer, met wie en hoe een ACP-gesprek te voeren.
  • de huisarts heeft inzicht in welke ervaringen en persoonsfactoren van patiënt, mantelzorger en zichzelf een rol hebben in het voeren van het ACP-gesprek.
  • het is duidelijk welke taken en verantwoordelijkheden m.b.t. ACP bij de huisarts liggen en welke bij de POH.
  • de huisarts is op de hoogte en in staat om het besproken behandelbeleid op de juiste wijze in het HIS te noteren en dit over te dragen naar de huisartsenpost.

Voorbereiding: Wij vragen u casuïstiek rondom gespreksvoering bij kwetsbare ouderen meenemen. Dit mag een moeizaam verlopen gesprek zijn, maar ook een gesprek waar u juist over tevreden bent. 

Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!