![]() |
In de basistraining 'omgaan met agressie' leren medewerkers hun beleid kennen en hoe zij onder deze omstandigheden met cliënten om moeten gaan.
Veel medewerkers zien zich regelmatig geconfronteerd met agressief gedrag van burgers, in de vorm van schelden, dreigen, persoonlijk beledigen of intimideren. De gevolgen daarvan kunnen zeer ingrijpend zijn, met psychische en lichamelijke klachten. Agressie levert veel spanning op en kan een flinke impact hebben op het persoonlijk welbevinden en functioneren. Het is daarom belangrijk dat medewerkers leren om de eigen spanning te reguleren, een agressieve bewoner te kalmeren of duidelijk grenzen te stellen. Zodat de situatie niet escaleert en de eigen veiligheid en die van anderen gewaarborgd blijft. Kordaat en doeltreffend optreden is niet iedereen van nature gegeven. Maar een eenduidige aanpak blijkt wel aan te leren. RadarVertige ontwikkelde daarvoor een speciale methode, om agressie bij klanten op tijd te signaleren, de-escalerend op te kunnen treden en duidelijke grenzen aan te geven.
De onderwerpen in de basistraining zijn:
Het programma van de training duurt 2 dagdelen. De training wordt verzorgd door een trainer en een acteur. Het programma is levendig en actief. De praktijk staat centraal, veel doen, veel oefenen, maar wel met de nodige diepgang.