![]() |
Het team van Malumido ziet meerwaarde in verschuiving van de echografische diagnostiek richting eerste lijn, wanneer daardoor verwijzing naar de tweede lijn voorkomen kan worden. Dit veronderstelt uiteraard wel een gedegen competentie van de eerstelijns onderzoeker.
Er wordt begonnen met een gezamenlijke nascholingsbijeenkomst. Er wordt dan 5 uur lesgegeven, toegespitst op indicatiestelling, de specifieke plaats van echografie binnen het diagnostisch arsenaal, normale anatomie en pathologie per deelgebied. Hier dient de Syllabus als ondersteuning en lesmateriaal. De scanvaardigheden zullen uitgebreid aan bod komen tijdens het praktische gedeelte van de avond. De trainers zorgen voor een goede basisvaardigheid zodat de cursist in de volgende weken zelf in de eigen praktijk zijn vaardigheden kan vergroten.
Binnen deze uren valt ook het hand-on onderwijs.
Daarna volgt individueel onderwijs in de praktijk van de cursist. Dit in overleg met de cursist. Dit onderwijs in eigen praktijk bestaat uit een sessie van 2 uur. Het totale aantal uren komt daarmee op 7 uur. De cursist heeft tijd gehad om zelfstandig te oefenen. Indien er onduidelijkheden zijn ontstaan, zullen deze besproken worden met een begeleider. Er wordt van de cursist gevraagd om een vier- tot vijftal patiënten te clusteren, allen met een goede indicatie, waarbij de bevindingen dus een invloed kunnen hebben op het verdere beleid. Een gediplomeerd echografisch geschoold medewerker van Malumido komt langs in de praktijk van de huisarts-echografist. Onder begeleiding/supervisie worden de patiënten onderzocht door de cursist. De supervisor controleert de bevindingen door de patiënten op zijn beurt te onderzoeken.
De cursisten worden geacht zich een aantal competenties eigen te maken. Dit betreft niet alleen het echografisch onderzoek in de betekenis van de technische act.
Indicatiestelling
Technische achtergrond
Bediening apparatuur
Documentatie, verslag en archivering
Interpretatie en consequenties