DSM-5: plaatsbepaling, doel, structuur, inhoud en gebruik
Deel 1 (ochtend): interactieve presentatie door de docent over de DSM-5, waarin aandacht voor:
- plaatsbepaling DSM-5 met (inter)nationale kritieken vanuit vakbroeders
- verschil classificatie en diagnose
- ‘nature-nurture’ in de DSM-5
- verschillen DSM-IV TR en DSM-5
- doel, structuur, inhoud en gebruik DSM-5
- maken van beschrijvende diagnosen en deze ‘vertalen’ in DSM-5 classificaties
- casuïstische voorbeelden van beschrijvende diagnosen met ‘vertaling’ in DSM-5 classificaties met toelichting en plenaire discussie
Deel 2 (middag): oefenen met casuïstiek
- in subgroepen werken de deelnemers casuïstiek van de docent uit in een beschrijvende diagnose en ‘vertaling’ in DSM-5 classificatie (keuze uit casuïstiek op gebied K&J, volwassenen, ouderen, verslaving en forensische psychiatrie)
- de resultaten van de subgroepen worden plenair besproken en vergeleken
- per casus wordt vervolgens de uitgewerkte beschrijvende diagnose en ‘vertaling’ in DSM-5 classificatie, die de docent heeft opgesteld, besproken en uitgereikt aan de deelnemers
- naast enkele ronden in subgroepen van casuïstiek zoals hiervoor beschreven, kunnen deelnemers specifieke vragen over eigen casuïstiek stellen in een plenaire vraag/antwoord ronde
Vooraf
- Deelnemers hebben de syllabus gelezen over ‘DSM-5, notitie over doel, structuur, inhoud en gebruik van de DSM-5’ van Ton van Heugten, juli 2014 (deze syllabus wordt door CCD vooraf verstrekt).
Materiaal
- De deelnemers beschikken ieder over een exemplaar van ‘Beknopt overzicht van de criteria DSM-5’: American Psychiatric Association (2014). Beknopt overzicht van de criteria (DSM-5). Nederlandse vertaling van de Desk Reference to the Diagnostic Criteria from DSM-5®. Amsterdam: Boom.