![]() |
De diagnose persoonlijkheidsstoornis wordt niet snel gesteld als je eenmaal tot de geriatrische doelgroep behoort. En als er eerder in het leven al een diagnose persoonlijkheidsstoornis gesteld was dan is vaak erg onduidelijk wat deze betekent voor de problematiek in het hier en nu. Toch zien we allemaal in de praktijk dat de persoonlijkheid een belangrijke rol speelt bij de manier van omgaan met de specifieke geriatrische problemen: afhankelijk worden, isolement, institutionalisering, enzovoort. Ook zien we regelmatig probleemgedrag vanuit verstarde copingstijlen die veel weg hebben van een persoonlijkheidsstoornis (maar niet zo mogen heten).
Vanuit een theoretisch model – het biosociale leermodel van Theodore Millon – geven we in deze cursus uitleg over de persoonlijkheidsstructuur van mensen, het herkennen van deze structuur, de invloed ervan op de specifieke “levensopgaven” van de geriatrische patiënt en de wijze waarop u – en de verzorgenden en familie – eventueel probleemgedrag of intrapsychisch lijden op basis van die persoonlijkheidsstructuur het best kunt benaderen. Het model van Millon biedt een denkwijze en een taal voor persoonlijkheidsproblematiek die inzicht geeft in de behoeften en kwetsbaarheden van mensen en praktische handreikingen biedt voor een passende benaderingswijze. In de cursus wordt ook aandacht besteed aan de koppeling tussen het model van Millon en meer traditionele classificatiesystemen voor persoonlijkheidsproblematiek.
Opzet van de cursus
De cursus bestaat uit drie hele dagen. Het aantal cursisten zal maximaal 18 bedragen. Zodoende is er binnen de groep ruimte voor het uitwisselen van ervaringen en voor het gebruik van verschillende onderwijsvormen zoals casusbespreking en rollenspel. Tussen de cursusdagen in zal geoefend moeten worden in de praktijk. Hierbij is het mogelijk via de email de docenten te benaderen met vragen en van gedachten te wisselen met medecursisten