Hoe zit het met vaccinatieschema’s en afwijkingen van het normale schema? Wanneer doe je een titerbepaling en wat zegt de uitslag? Welke bijwerkingen kunnen optreden na vaccinatie en wat kunnen de gevolgen van complicaties op lange termijn zijn? Hoe lang moet je naald zijn en waar kun je het best prikken? Hoe zit het met de wetenschappelijke onderbouwing van de argumenten van de Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken? Wat zijn de verschillen tussen de vaccinatiepraktijk in Nederland en die in andere landen en waarom? De masterclass wordt afgesloten met nieuwe ontwikkelingen op vaccingebied, wat betreft productie, toediening en toepassingen. Welke nieuwe vaccins zijn er de komende jaren te verwachten in de reizigersadvisering? De korte voordrachten worden afgewisseld met casuïstiek, waarin alle aspecten van vaccineren centraal staan. Maar er wordt natuurlijk ook geoefend met malariaprofylaxe en andere preventieve maatregelen voor de reis. En zoals u van ons gewend bent wordt gebruik gemaakt van verrassende werkvormen.
Na het succesvol afronden van deze masterclass:
- Kent u de laatste ontwikkelingen op het gebied van vaccinaties en malariaprofylaxe voor reizigers
- Kent u de laatste stand van zaken betreffende risico’s die reizigers naar verschillende gebieden lopen
- Kent u de bijzonderheden omtrent reizigersvaccins en vaccineren:
- werking en bijwerkingen van (reizigers)vaccins, mogelijke complicaties en langetermijneffecten
- indicaties en contra-indicaties voor (reizigers)vaccins
- vaccinatieschema’s en afwijkingen van de standaard schema’s
- indicatie van titerbepaling voor en na vaccinatie en interpretatie van deze titer
- richtlijnen voor (reizigers)vaccinaties in Nederland en in andere landen
- vaccinbeheer, vaccinveiligheid en vaccinatietechniek
- kosteneffectiviteit van (reizigers)vaccins
- de evidence (of het ontbreken daarvan) achter de argumenten van de anti-vaccinatie beweging
- de geschiedenis van het vaccin
- ontwikkelingen in onderzoek, productie- en toedieningsmethoden van vaccins
- nieuwe vaccins die de komende jaren beschikbaar komen
- Kunt u deze kennis toepassen in uw praktijk
- Weet u wanneer u moet verwijzen naar een (behandelend) arts of specialistisch centrum
- Heeft u geoefend met relevante casuïstiek