![]() |
In ziekenhuizen, universiteiten, GGD’s en andere zorginstellingen worden veel gegevens verzameld en toegepast wetenschappelijk onderzoek verricht om specifieke onderzoeksvragen te beantwoorden. Voorbeelden hiervan zijn onderzoeken naar de effectiviteit van bepaalde interventies, naar factoren die van invloed zijn op het ontstaan van een ziekte (etiologie), het beloop van een ziekte (prognose) of de aanwezigheid daarvan (diagnostiek). Veel gebruikte onderzoeksdesigns zijn het gerandomiseerde experiment en het observationele onderzoek (case-control en cohort-onderzoek).
Bij de opzet van het onderzoek, evenals tijdens de statistische analyse en interpretatie van de resultaten, moet men rekening houden met verschillende vormen van bias (informatie-bias, selectie-bias en confounding). In de analyse fase van het onderzoek is het belangrijk om de juiste statistische techniek te gebruiken en de assumpties van deze toetsen te kennen. Onderzoekers kunnen dan, op basis van hun gegevens, een weloverwogen keuze maken tussen de beschikbare statistische technieken. Ook is het van belang om de uitkomsten van de statistische techniek op een gedegen manier te kunnen interpreteren. Daarnaast is het van belang om goed overweg te kunnen met het veel gebruikte statistische softwareprogramma SPSS.
De cursus begint met een korte inleiding in epidemiologische onderzoeksdesigns, veel gebruikte frequentie- en associatiematen, bronnen van vertekening en statistische basisprincipes. Verder komen de volgende statistische technieken uitgebreid aan bod; het toetsen van twee of meer gemiddelden ((on)afhankelijke t-toets en ANOVA) van continue variabelen, de chi-kwadraat toets voor categorische variabelen, non-parametrische toetsen, lineaire regressie-analyse, logistische regressie-analyse en survival analyse. Bij elk van de methoden wordt stilgestaan bij de modelassumpties. Daarnaast wordt uitgelegd hoe confounding en effectmodificatie onderzocht kan worden met behulp van regressiemodellen.
De cursusduur is zes hele dagen waarbij steeds in de ochtend hoorcolleges gegeven worden en ’s middags zijn er computerpractica.
Leerdoelen